Björn Lomborg - skeptický ekolog

13. října 2006 v 13:29 | rikke-maren |  Kongeriget Danmark
Jediná kniha udělala z Björna Lomborga jednoho z nejznámějších lidí na světě. Když v roce 2001 vyšel v angličtině jeho Skeptický ekolog, začala o tomto Dánovi psát všechna světová média.
V roce 2002 ho týdenník Business Week zařadil do padesátky nejvlivnějších osobností Evropy. V roce 2004 se podle prestižního seznamu časopisu Time stal jedním ze sta nejvlivnějších lidí světa. Jednačtyřicetiletý docent statistiky na katedře politologie univerzity v dánském Aarhusu a bývalý příznivec hnutí Greenpeace vyvolal bouřlivé diskuse svoji "inventurou" největších ekologických problémů světa.
Došel totiž k závěru, že přes katastrofické scénáře líčení řadou vědců a ekologických aktivistů to s budoucností Země není vůbec tak špatné, jak se obecně soudí. Ať už jde o globální oteplování, vymírání ohrožených druhů, obavy z přelidnění či nedostatku surovin. Svá tvrzení navíc vyztužil řadou statistik.
Kromě Lomborgova optimistického pohledu na vývoj světa vzbudil rozporuplné reakce i jeho ekonomický přístup k řadě problémů. U všech opatření na ochranu životního prostředí či lidského zdraví se totiž ptá, zda vynaložené peníze přinesou odpovídající výsledek a nedaly by se využít účelněji.
Zatímco ekonomové a řada politiků Lomborgovu knihu vítají jako zdroj argumentů proti ekologickým stranám a oraganizacím, ochránci životního prostředí mu vyčítají tendenční přístup.
Pět let od vydání knihy se ukazuje, že Lomborgův optimismus nebyl vždy na místě. Třeba když předvídal, že není třeba se bát růstu cen ropy. Tvrdil, že příštích dvacet let by se cena této suroviny měla pohybovat kolem 22 dolarů za barel. Letos však prolomila hranici 80 dolarů za barel. I když poté klesla na zhruba 60 dolarů, odhadům skeptického ekologa je na hory vzdálená. Přesto zůstává autor jedním z nejuznávanějších myslitelů současnosti.


moravskoslezský deník

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama