Majgull Axelsson

7. září 2006 v 14:36 | rikke-maren |  Pohjoisen Kirjailijan (Skandinavisk literatur)
Prozaička Majgull Axelsson (1947), původním povoláním novinářka, spojuje ve své tvorbě investigativní zájem o problematiku lidských práv se schopností poutavě a obšírně vyprávět. Přestože společné jádro všech jejích knih tvoří sociální a politické otázky, její novější práce rozhodně nejsou zatíženy ambicí předložit nestrannou analýzu vytyčených oblastí (za mnohé jmenujme například oblast péče o handicapované). Axelsson už jistou dobu fascinuje čtenáře právě nebývalou kombinací společenské angažovanosti a svébytného fabulačního umění, které umně balancuje na pomezí drsné reality a neviditelného světa přízraků. Jako u mnohých jiných vypravěčů, i u ní se pak tohoto "nerovného svazku" rodí jeden z nejstarších plodů kvalitního umění, kouzlo ironie. To vše za procesu skandálního, avšak nikterak vulgárního odkrývání společenských jevů, jaké (nejen) švédský establishment nejraději zametá pod kobereček "image".

Než se Axelsson definitivně proslavila románem Dubnová čarodějka (1997, česky 2002), vydala několik beletrizujících dokumentů: kniha Naši malí bratři (1986) se věnuje dětské práci ve "třetím světě"; Rosario je mrtev (1989) podává svědectví o dětské prostituci tamtéž. Reportážní próza Zabíjení nás (1991) zase upozorňuje na alarmující stav kriminality v Latinské Americe. Na stranu fikce se Axelsson definitivně přiklonila oceňovaným románem Daleko od Nifelheimu (1994). Její zatím poslední romám Ta, kterou jsem se nestala (2004, česky 2006), nahlíží jednak pod pokličku světa vysoké politiky, jednak až na sociální dno současné Evropy. Axelsson je rovněž autorkou divadelní hry Lisa Louise obdobného tématického zaměření
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama