Formule 1 - základní informace

2. září 2006 v 18:51 | Puijon Haltijan |  Sport
Jedním z nejsledovanějších automobilových závodů světa je bezpochyby Formule 1.
Na trati jsme dlouho vídávali monoposty s 12-ti válcovými motory, ale letos se kvůli bezpečnosti jezdců nahradili "pouze" 8 a 10-ti (Toro Rosso) válcovými (objem 2400 ccm). Každá stáj se snaží o to, aby právě jejich vůz byl ten nejrychlejší. Zatím nejrychlejší monoposty ve startovním poli má McLaren. Ovšem tam kde tyto vozy nebírají na rychlosti, tam ztrácejí na spolehlivosti, ta je u stáje McLaren Mercedes nižší než 50%. Když se postaví na start oba její vozy, je už vcelku jisté, že jeden z nich nedojede.

Nadaný finský pilot Kimi Räikkönen, by klidně mohl vyhrávat jednu GP za druhou - když začínal, tak se dokonce mluvilo o tom, že jednou nahradí Michaela Schumachera. Jedinou překážkou k naplnění těchto slov je právě spolehlivost Räikkönenova monopostu.
Letos odstartoval v Bahrajnu 57. ročník závodů Formule 1. Na programu je letos "pouze" 18 Velkých cen neboť v únoru se kvůli finančním potížím odhlásila GP Belgie.

Čekalo se opět dramatické zápolení dvou mladíků Räikkönena a Alonsa, jenomže finskému "Icemanovi" dochází dech a na svého o 3 roky mladšího protivníka nestačí. Zato se na příčku nejvyšší opět tlačí "veterán" a sedminásobný mistr světa vozů formule 1 Němec Michael Schumacher.

Každý fanoušek McLarenu už asi ví, že místo Juana Pabla Montoyi jezdí dříve testovací jezdec Pedro de la Rosa.
BODOVÁNÍ
Body získává prvních 8 monopostů :
1. místo : 10 bodů
2. místo : 8 bodů
3. místo : 6 bodů
4. místo : 5 bodů
5. místo : 4 body
6. místo : 3 body
7. místo : 2 body
8. místo : 1 bod

Do poháru konstruktérů se započítávají body obou jezdců
KVALIFIKACE
Kvalifikace je rozdělena na 3 bloky. V úvodních 15-ti minutách je vyřazeno šest nejpomalejších jezdců, kteří se později na startovním roštu seřadí od 17. - 22. místa. Časy zbylých šestnácti vozů se škrtají a vše začíná na novo. Dalších šest vyřazených se seřadí od 11. - 16. pozici.
Zbylých 10. pilotů se utká v Superfinále. Rozhoduje opět dosažený čas, do kterého se počítají také časy dosažené jezdci v prvním i druhém kole kvalifikace. Celé superfinále má ale jednu velkou vadu - jezdci si dopředu natankují takové množství paliva jaké chtějí mít na začátku závodu.
FIA vše odměří a po skončení kvalifikace, mohou týmy dotankovat pouze takové množství paliva, jaké měli na začátku kvalifikace.
SAFETY CAR
Když na trať vyjede Safety car s blikajícími žlutými světly (většinou při nějaké nehodě nebo za nepříznivého počasí), na celé trati se vyvěsí žluté vlajky a jezdci jsou povinni se za tímto vozem seřadit.
První jede za Safety carem vždy jezdec, který je na první pozici, za ním jednou ostatní jezdci v aktuálním pořadí. Pokud Safety car vypne blikající světla a zajede do Boxů, závod je restartován - předjíždění je povoleno až za cílovou čárou.








VLAJKY
Vyvěšená - nebezpečí na trati, zákaz předjíždění
Mávání - bezprostřední nebezpečí, zákaz předjíždění
Mávání dvěmi najednou - trať je zablokovaná, připrav se na zastavení.
Vyvěšená - blíží se rychlejší jezdec, který je o kolo či více napřed.
Mávání
- nechej předjet rychlejšího, v případě neuposlechnutí hrozí penalizace 10 s. Stop and Go.

Okamžité přerušení tréninku či závodu, jezdci pomalu zajedou do boxů nebo na startovní rošt.

Sanitka nebo jiné pomalé vozidlo na trati

Volná trať - zrušení všech předešlých varování

Vyvěšuje se spolu s číslem jezdce - znamená diskvalifikaci a jezdec musí ihned zajet do boxů.

Opět se vyvěšuje spolu s číslem jezdce - znamená nebezpečné poškození jeho vozu,nutno ihned zajet do boxů.

Kluzká trať, olej na trati


Rovněž se ukazuje s číslem jezdce - znamená nesportovní chování a varuje před černou vlajkou


Mávání - cíl závodu

SOUPISKA ZÁVODŮ PRO SEZÓNU 2006
12. 03. 2006 - Bahrain International Circiut -Bahrajn
19. 03. 2006 - Sepang - Malajsie
02. 04. 2006 - Albert Park Circuit - Austrálie
23. 04. 2006 - Autodromo Enzo E Dino Ferrari - San Marino
07. 05. 2006 - Nürburgring - Evropa
14. 05. 2006 - Circuit de Catalunya - Španělsko
28. 05. 2006 - Monte Carlo Street Circuit - Monaco
11. 06. 2006 - Silverstone GP Circuit - Velká Británie
25. 06. 2006 - Circuit de Gilles Villeneuve - Kanada
02. 07. 2006 - Indianapolis Motor Speedway - USA
16. 07. 2006 - Circuit de Nevers Magny Cours - Francie
30. 07. 2006 - Hockenheim - Německo
06. 08. 2006 - Hungaroring - Maďarsko
27. 08. 2006 - Otodrom Istanbul - Turecko
10. 09. 2006 - Autodroma Nationale di Monza - Itálie
01. 10. 2006 - Shanghai International Circuit - Čína
08. 10. 2006 - Suzuka Circuit - Japonsko
22. 10. 2006 - Jose Carlos Pace - Brazílie




 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama