MARTIN A. HANSEN

15. července 2006 v 20:27 | rikke-maren |  Pohjoisen Kirjailijan (Skandinavisk literatur)
Martin A. Hansen (1909-1955) se narodil na jihu ostrova Sjaellandu ve Ströby, poblíž "bílých útesů" ostrova Mönu, jež vyzařují bizardní až mystickou náladu, neboť tu z pravěké křídy vznikl útvar, jaký nemá ve Skandinávii obdoby. Hansenům otec byl chudým domkařem, který předčítal a předzpěvoval v kostele.
Hansen pracoval nějakou dobu jako zemědělský dělník a po absolvování známého učitelského ústavu v Haslev působil téměř patnáct let jako pedagog v hlavním městě Dánska, Kodani.

První dva romány - Nyní rezignuje a Kolonie (Nu opgiver, 1935 a Kolonien, 1937), jimiž vstoupil do dánské literatury, nejsou v jejím kontextu nijak převratné. Dva další romány jsou však pozoruhodnější. Zřetelně v nich krystalizuje autorův svébytný myšlenkový směr. Koncem 30. let vydává Hansen dvě sbírky povídek - Šípkový keř (Tornebusken, 1946) a Koroptev (Agerhönen, 1947), jež v mohém ohledu znamenají zlom v jeho tvorbě. Dostal se v nich až do blízkosti svého velkého krajana, filosofa Sörena Kierkegaarda.
Hansen je autorem četných esejů, které publikoval v renomované literární revue Heretica. Své eseje shrnul do dvou knih - Myšlenky v komíně (Tanken i en skorsten, 1948) a Drak chaosu (Leviathan, 1950). Jeho záměrem bylo provokovat dánskou kulturní, ale hlavně literární obec i kruhy "lepší vzdělané společnosti", což se vpravdě podařilo, neboť debaty vzplály v Dánsku nebývalou silou. Ve zmíněném časopise uveřejnil Hansen mimo jiné esej o krizi současného evropského románu, která byla následně několikrát otištěna. Soustřeďuje se zejména na problematiku románu ve Skandinávii a z hlediska širší Evropy posuzuje pouze Kafku, Prousta a André Gida. Pro poznání Hansenova uměleckého postoje je nejdůležitější jeho esej o Kierkegaardovi, v němž formuluje své názory filosofické i umělecké, hlavně v Pojmu strachu.

Když Hansen umíral, tvrdila kritika, že jeho dílo je definitivně uzavřeno, či že je již "umělecky zcela vyčerpán". Není prý ničeho, co by jeho tvorbu vzkřísilo a znovu obnovilo. Ale jak uvádějí Hansenovi přátelé, jakoby se chystal k velkému startu. To potvrzuje pátrání po jeho pozůstalosti, v nápadech či náčrtech k budoucím povídkám a esejům.

V dánské literární průměrnosti až bídě 40. let představuje Martin A. Hansen bezesporu vynikajícího spisovatele a zároveň je výrazným představitelem autorsky nepříliš bohatého skandinávského existencialismu. Snad proto se jeho dílo setkalo jak s bezvýhradným obdivem, tak i se značnou kritikou. Negativní přijímání jeho tvorby bylo způsobeno rozličnými aspekty jeho humanismu a důslednou filosofickou koncepcí. Hlavně však tím, že bylo násilně zasazováno do úzkého rámce severské literatury. Hansen však patří celé moderní světové literatuře.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama